Budowanie mostów edukacyjnych – podsumowanie konkursu AUTOFACHMAN
W listopadzie zakończyła się ostatnia, tegoroczna edycja konkursu AUTOFACHMAN. Pierwszy raz skierowana była do nauczycieli szkół branżowych i techników motoryzacyjnych, w dwóch kategoriach – wskaźnika poprawności odpowiedzi oraz w kategorii liczby zdobytych punktów.
O problemach branży
Współczesna branża motoryzacyjna stoi obecnie w obliczu istotnego problemu: braku odpowiedniej liczby pracowników gotowych do podjęcia pracy w tej dziedzinie. Ta sytuacja, która staje się coraz bardziej powszechna, ma istotne konsekwencje dla całego sektora motoryzacyjnego.
Jednym z kluczowych czynników prowadzących do tego braku pracowników jest rosnące zapotrzebowanie na specjalistów wysoko wykwalifikowanych. W miarę jak branża motoryzacyjna rozwija się i ewoluuje, wzrasta potrzeba ekspertów posiadających wiedzę z zakresu zaawansowanych technologii, elektroniki, oraz umiejętności pracy z coraz bardziej skomplikowanymi systemami w pojazdach.
Dodatkowo spadek zainteresowania młodych ludzi pracą w branży motoryzacyjnej może być spowodowany nie tylko zwiększającą się konkurencją ze strony innych sektorów, ale również zmieniającymi się preferencjami zawodowymi. Wielu młodych ludzi wybiera ścieżki zawodowe związane z technologią, IT czy innymi sektorami, które pozornie mogą być postrzegane jako bardziej nowoczesne i atrakcyjne.
W odpowiedzi na te wyzwania, konieczne staje się podejmowanie działań mających na celu przyciągnięcie nowych pracowników do branży motoryzacyjnej. Inwestowanie w programy kształcenia zawodowego, współpraca z uczelniami i szkołami branżowymi, a także promowanie atrakcyjności pracy w sektorze motoryzacyjnym mogą stanowić klucz do rozwiązania tego problemu i zapewnienia stabilnego rozwoju tej ważnej dla gospodarki branży.
O konkursie
AUTOFACHMAN to ogólnopolski konkurs mający na celu wspierać edukację w branży motoryzacyjnej. Ma za zadanie również odkryć i docenić najbardziej wykwalifikowanych i uzdolnionych pracowników oświatowych. Inicjatorami konkursu są oddolnie sami nauczyciele, co gwarantuje dbałość o charakter edukacyjny wydarzenia.
Komentarz koordynatora projektu — Pana Dawida Lekkiego z Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 im. Generała Józefa Bema w Pszczynie:
– Pomysł konkursu dla nauczycieli narodził się w tym roku. Chcieliśmy docenić ich wkład i zaangażowanie w naukę i rozwój uczniów, dlatego postanowiliśmy stworzyć nową edycję wyłącznie dla nauczycieli. Ideą projektu było edukowanie oraz rozwijanie kompetencji kadry nauczycielskiej, w celu dalszego przekazywania wiedzy swoim podopiecznym.
– Przyszłoroczna edycja, będzie miała nową kategorię — dla praktykantów warsztatów samochodowych. Ten format ma na celu wspomóc młodych i uzdolnionych mechaników oraz zapewnić im możliwości do rozwoju. Chcemy, aby warsztaty czuły potrzebę współtworzenia edukacji motoryzacyjnej uczniów.
Zwycięzcy tegorocznego konkursu wśród nauczycieli
Laureatami konkursu zostało łącznie 10 nauczycieli. Ranking osób, które uzyskały najwyższy procent prawidłowych odpowiedzi.
Komentarz lidera rankingu poprawnościowego — Pana Daniela Szwankowskiego z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Pszowie:
– Do konkursu przystąpiłem z niepewnością i lekką nieśmiałością, ale dość szybko rozgrywka się rozkręciła. Było sporo adrenaliny i emocji, a rywalizacja była bardzo zacięta. Niektóre pytania mnie zaskoczyły i sprawiły trochę problemów, ale dzięki temu wiele się nauczyłem. Tego typu inicjatywy są bardzo potrzebne, w szczególności w tej dziedzinie, ponieważ wzajemna rywalizacja motywuje i napędza nas do działania.
Ranking pięciu nauczycieli z największą liczbą zdobytych punktów.
Komentarz lidera rankingu punktowego — Tomasza Nowakowskiego z Zespołu Szkół Mechanicznych im. Żołnierzy Września 1939 Roku w Namysłowie:
– Myślę, że stawienie czoła temu konkursowi nie było łatwe. Ciężka praca zaczęła się na ostatniej prostej, kiedy to przerabiałem ogromne ilości testów. Ważne jest również to, żeby się nie poddawać i nie tracić wiary w swoje możliwości. Według mnie warto uczestniczyć w tego typu konkursach, ponieważ pozwalają nam nabrać doświadczenia w opanowaniu stresu. Dają nam satysfakcję i możliwości pokazania swoich umiejętności oraz inspirują do opracowywania nowych rozwiązań w procesie kształcenia. Przekonany jestem, że udział nauczycieli w konkursie będzie miał istotny wpływ na zwiększenie atrakcyjności kształcenia i przyczyni się do wzrostu jakości pracy szkół.
Zwycięzcy, oprócz nagród rzeczowych, otrzymają możliwość udziału w bardzo atrakcyjnym 2-dniowym szkoleniu technicznym.
Dlaczego warto rozwijać konkursy wiedzy? Rozwój kompetencji uczniów i nauczycieli
Rozwijanie konkursów wiedzy przynosi liczne korzyści, zarówno uczniom, jak i nauczycielom, podnosząc ich kompetencje na różnych płaszczyznach.
Dla uczniów, tego typu konkursy stwarzają niepowtarzalną okazję do pogłębienia wiedzy oraz zdobycia umiejętności przydatnych nie tylko w szkole, ale także w przyszłym życiu zawodowym. Poprzez aktywne uczestnictwo w konkursach wiedzy, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, szybkiego podejmowania decyzji oraz efektywnej pracy w zespole.
Dla nauczycieli, organizowanie konkursów wiedzy stanowi wyjątkową możliwość adaptacji programów nauczania do zmieniających się potrzeb uczniów. To także szansa na rozwijanie kreatywnych metod nauczania, które mogą być wykorzystane nie tylko podczas konkursów, ale również w codziennej pracy dydaktycznej.
Konkursy wiedzy przyczyniają się do budowania atmosfery rywalizacji, która motywuje uczniów do samodoskonalenia i ciągłego podnoszenia poprzeczki swoich umiejętności. Dzięki temu proces uczenia się staje się bardziej dynamiczny i pociągający, a zdobywanie wiedzy — satysfakcjonujące.
Kluczowym elementem jest również promowanie ducha współpracy między uczniami, kultywując wartość teamowego podejścia do rozwiązywania problemów i zdobywania wiedzy. To umiejętność, która wykracza poza mury szkoły i ma znaczenie w przyszłej pracy zawodowej.
Ostatecznie, rozwijanie konkursów wiedzy sprzyja tworzeniu bardziej zaangażowanych, zdolnych i elastycznych uczniów oraz nauczycieli, którzy są gotowi na wyzwania i ciągły rozwój w dynamicznym środowisku edukacyjnym.
Xpertis – pomysł na ewolucje w edukacji branżowej?
Współczesny świat podlega dynamicznym zmianom, zwłaszcza jeśli chodzi o technologię i przemysł. W obliczu tych zmian edukacja branżowa odgrywa kluczową rolę w przygotowaniu specjalistów do pracy w konkretnych dziedzinach. Narzędzia dla edukacji branżowej stają się z tego powodu nieodzownym elementem na rynku pracy.
Xpertis.cloud to platforma edukacyjna, która oferuje Treningi Wiedzy, czyli znane wszystkim quizy z branżowymi pytaniami. Stale rozwijana baza pytań aktualnie liczy sobie ponad 3300 wariantów pytań, przygotowanych przez 80 ekspertów. Aplikacja ta jest doskonałym narzędziem dla uczniów szkół branżowych oraz profesjonalistów, którzy chcą rozwijać się i doskonalić swoje umiejętności.
Kluczem do rozwiązania wielu istniejących problemów w branży jest
skuteczne rozwijanie oraz weryfikowanie wiedzy. Współczesny rynek wymaga nie tylko umiejętności, ale i pewności co do ich autentyczności. Xpertis jest naszą odpowiedzią na te wyzwania. To szansa na rewolucję w edukacji branżowej, której celem jest tworzenie lepiej przygotowanych, pewnych siebie i gotowych na wyzwania specjalistów – zauważa Jan Rychlewski Prezes Xpertis Sp. z o. o.
Konkurs AUTOFACHMAN w 2024 roku
W 2024 roku przewidziane są 3 edycje konkursu, które będą składać się z edycji dla uczniów, nauczycieli i warsztatów samochodowych. I oraz II edycja konkursu zaplanowana jest na przełomie kwietnia i maja 2024 r., natomiast III edycja w październiku przyszłego roku.
- – edycja I – konkurs dla uczniów szkół branżowych i techników samochodowych (3 etapowy)
- – edycja II – konkurs dla warsztatów wraz z praktykantami lub stażystami (2 etapowy)
- – edycja III – konkurs dla nauczycieli szkół branżowych i techników samochodowych (1 etapowy)
Organizatorzy już teraz zapraszają do ćwiczenia i zdobywania wiedzy na platformie Xpertis.cloud, bo z pewnością konkurencja będzie coraz większa.
źródło: https://motofocus.pl/informacje/117346/podsumowanie-konkursu-autofachman-dla-nauczycieli